Subnavigatie

X

37 Miljoen Kronen voor absurde “kunst”

Foto: Kunstenaar Vegard Vinge | © Nettavisen

Noorwegen – Een kunstenaar in Noorwegen krijgt ruim 37 miljoen Noorse Kronen (ongeveer 3,7 miljoen euro) aan subsidie voor een kunstproject. Het is vooral opvallend op welke manier de kunstwerken worden gemaakt. De kunstenaar spuit namelijk letterlijk de verf vanuit zijn achterwerk op een groot vel papier. Daarnaast gebruikt de kunstenaar zijn achterwerk om de kwast te benutten en rolt een paar keer over de grond om het werk af te maken.

Kunstenaar Vegard Vinge staat bekend om zijn ‘schokkende’ kunstwerken. De kunstenaar is normaalgesproken in het theater te vinden. In een eerdere uitvoering gooide de kunstenaar ontlasting naar het publiek en plaste hij op het podium. In een nieuwe voorstelling besproeit hij zijn werk met verf dat vanuit zijn achterwerk komt.

De kunstenaar ontving ruim 37 miljoen Noorse Kronen van de Culturele Raad van Noorwegen. Wat neerkomt op zo’n 3,4 miljoen Noorse Kronen per jaar voor het stel. Volgens de Noorse krant is het geld besteed aan productiekosten, lonen en een paar andere dingen. Volgens de krant is deze subsidie onderdeel van het subsidieplan van Noorwegen en Europa.

De Culturele Raad van Noorwegen laat in een reactie weten dat de het oneerlijk is om de kunstenaar zo snel te beoordelen. Anderen vinden het absurd dat belastinggeld hieraan wordt besteed. Meer dan 90% van de lezers van de krant vinden het “bare tull” (gewoon onzin) dat de Culturele Raad deze subsidie heeft toegekend.

Kunstkenners zullen vast en zeker het nut wel inzien van deze “kunst”. Het is een vorm van absurdisme en schokeren. En het zal vast als metafoor staan voor een of ander. Kunst is dan ook cultuurgebonden en de definitie hiervan kan variëren. Voor de één is kunst: het in staat zijn het innerlijke naar buiten te brengen zodat het ontroert door zijn schoonheid. Over de term schoonheid valt ook te discussiëren.

Absurde kunst, waar soms miljoenen aan wordt gespendeerd, is niet alleen een Noorse aangelegenheid. In Nederland hebben wij bijvoorbeeld de Pindakaarvloer van Wim T. Schippers en in Italië kwam een kunstwerk van Goldschmied en Chiari in opspraak omdat een schoonmaakster de kunstinstallatie had opgeruimd. Wat we de schoonmaakster niet kwalijk kunnen nemen, het ziet er uit als een rommeltje.

Kunstprojecten krijgen miljoenen aan subsidies, ook in Nederland. De vraag is of we dit soort “kunst” moeten gaan (of blijven) subsidiëren. Voegt het wel iets toe aan onze cultuur? Hoever is onze cultuur afgegleden dat we dit “kunst” noemen? De kunstsubsidie hoeft niet worden afgeschaft, maar kunnen we alstjeblieft stoppen met het bekostigen van dit soort onzinnige projecten met ons belastinggeld? Wij zien liever een nieuwe Rembrandt of een nieuwe Wim Sonneveld, dan een man die met behulp van zijn achterwerk een doek beschilderd.

Bronnen gebruikt in dit artikel (op alfabetische volgorde):
Museum Boijmans Van Beuningen
Nettavisen.no
Volkskrant

Misschien vindt u dit ook leuk:

Reacties

Laat een Reageren

U kunt deze gebruiken HTML tags en attributen: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Scroll Up